Op een dergelijk noodgevallennetwerk kunnen gebruikers informatie posten tijdens een ramp. Ook kunnen mensen naar aanleiding van die informatie offline reageren op de behoeften van buren of kennissen tijdens bijvoorbeeld een overstroming of ander soort ramp.

Onderzoekers van de universiteit van Maryland hebben een concept opgesteld van een sociaal netwerksysteem waar mensen tekst en foto's kunnen publiceren. Verder stellen zij voor dat getrainde vrijwilligers het systeem bijhouden en dat het gelinkt is naar lokale instanties, zoals politie of brandweer.

"Het telefoonsysteem werkt heel goed voor zaken als hartaanvallen of ongelukken", aldus bedenker Ben Schneiderman. "Voor grote rampen zijn er echter nooit genoeg mensen om alle binnenkomende telefoontjes te behandelen."

Schneiderman noemt orkaan Katrina een goed voorbeeld van een ramp waarbij een dergelijk online systeem uitkomst had kunnen bieden.

Desalniettemin is Schneiderman zich ervan bewust dat er wel een aantal obstakels zijn die overwonnen moeten worden. Zo moet het systeem valse meldingen kunnen filteren en moet er een betrouwbare omgeving worden ontwikkeld.