Technisch directeur van XS4All Simon Hania zegt dat de firma nog geen besluit heeft genomen over mogelijke compensatie.

XS4All belooft zakelijke dsl-klanten dat zijn dienst 99,9 procent van de tijd naar behoren werkt. Dat komt neer op een maximale storing van 8 uur, 45 minuten en 36 seconden per jaar. De provider kan zich mogelijk beroepen op de algemene voorwaarden, die extern ingekochte diensten uitsluiten van de garantie.

Telfort, een andere dsl-providers waarvan de klanten zonder internetverbinding kwamen te zitten, reageerde niet op een informatieverzoek. Solcon beraadt zich nog over een mogelijke compensatieregeling.

Een woordvoerster van KPN zegt dat het aan de providers zelf is om te bepalen of zij klanten willen compenseren. De provider heeft daarnaast nog nauwelijks nagedacht over mogelijke compensatie. "We zijn nu vooral bezig om de boel te herstellen. Dat is voor de klant het belangrijkste," zegt de woordvoerster.

Toch niet voorbij

De storing, diep in het adsl-netwerk van KPN bij de zogenaamde ATM-nodes, begon dinsdag vroeg in de ochtend. Woensdagavond rond half acht gaf KPN het sein 'brand meester', de storing was 'voorbij'. Wel werden nog extra werkzaamheden aan het netwerk uitgevoerd, waardoor sommige klanten nog enige hinder konden ondervinden.

Die hinder bleek al snel. Later op de avond meldden zowel XS4All als Solcon dat, in weerwil van eerdere (pers)berichten, veel klanten nog problemen hadden. Bij XS4All waren om 23.00 uur nog steeds tweederde van alle XS4ALL Only klanten niet online.

De actuele status van de netwerkproblemen is nog niet bekend.

Bron: Webwereld Bron: Techworld