Dat blijkt uit onderzoek van OneStat. OneStat baseert de cijfers op het bezoek aan de websites waaraan het bedrijf statistiekendiensten levert.

Google is nog altijd de onbetwiste marktleider. De zoekmachine is volgens OneStat goed voor 56,9 procent van alle zoekopdrachten wereldwijd. Dat is wel 0,3 procentpunt minder dan acht maanden geleden.

Yahoo neemt 21,2 procent van de zoekopdrachten voor zijn rekening. MSN Search is derde met 8,9 procent. Dat is 0,3 procentpunt meer dan eerder werd gemeten.

Het stijgende marktaandeel van MSN Search is opvallend. Vorige week berichtte The Wall Street Journal op basis van diverse onderzoeken dat het Amerikaanse marktaandeel van MSN Search zou zijn gedaald. In het tweede kwartaal daalde het aantal zoekopdrachten op MSN met 4 procent, zo becijferde bijvoorbeeld Nielsen/NetRatings.

Microsoft heeft flink wat geld uitgetrokken om de concurrentie aan te gaan met Google. Het bedrijf stak meer dan 100 miljoen dollar in de ontwikkeling van eigen zoektechnologie.