Het bedrag is gebaseerd op gemiste inkomsten en extra kosten als gevolg van de traagheid van KPN bij de verwerking van nieuwe One.Tel-klanten.

KPN geeft toe dat er problemen zijn met haar software. One.Tel directeur Schrama had geen zin om te wachten op een oplossing van KPN en besloot naar de rechter te stappen.De Telegraaf plaatste een artikel waarin beweerd wordt dat One.Tel onvoldoende kon aantonen dat het werkelijk schade ondervindt van de problemen bij KPN en daarom de claim laat vallen. "Hoe de Telegraaf hier bij komt weet ik niet, daar is absoluut geen sprake van. Wij gaan gewoon door", aldus Schrama.

Over de OPTA is Schrama ook niet te spreken. Volgens hem had de telecomwaakhond de aanmelding van nieuwe klanten bij carrierselect bedrijven niet via de KPN moeten regelen, maar via een onafhankelijk bedrijf.

Bijval

Scarlet Telecom directeur Gelderloos is het helemaal eens met de claim van One.Tel en heeft geen goed woord over voor de praktijken van KPN. "Wat KPN op dit moment doet is niet van de Nederlandse maatschappij, het lijkt de halve maffia."

Hij doelt hier mee op de problemen die carrierselectbedrijven vanaf het begin hebben ondervonden. "Bij de introductie van carrierselect leverde KPN niet voldoende capaciteit, waardoor het imago van zulke bedrijven direct schade opliep. En met dit hele verhaal over carrierpreselectie herhaalt zich de geschiedenis. Het is belachelijk dat zulke zaken alleen via de rechter opgelost kunnen worden." Tegenover WebWereld verklaarde Schrama niet af te zien van de rechtszaak, ondanks eerdere berichten in de Telegraaf. Tevens is er geen sprake van een kort geding, maar een bodemprocedure.

Onderzoeksbureau Booz & Allen voorspelt een grote groei voor carrierselectbedrijven. Nu is nog 80 procent van het telefoonverkeer in handen van KPN. Binnen drie jaar zou dit geslonken zijn naar 55 procent, aldus de onderzoekers.

Carrierpreselectie zorgt ervoor dat de klant zich maar één keer hoeft aan te melden bij een carrierselect bedrijf om goedkoper te bellen. De toegangscode 16xx hoeft daarna niet steeds meer voor het telefoonnummer gedraaid te worden.

De OPTA legde KPN ook al eens een boete op van 1 miljoen gulden vanwege aanhoudende klachten over het aanmeldingssysteem. Hier heeft het telecombedrijf bezwaar tegen aangetekend. De OPTA is nu druk bezig met het bestuderen van dit bezwaarschrift.Eerdere relevante berichten: One.Tel wil modern GSM-net bouwen in Nederland (25 november 1999)