Hiermee is het laatste obstakel weggenomen. Een jaar na de aankondiging van de fusie is deze dan eindelijk definitief. Het samengaan van de internetgigant America Online en de mediagigant Time Warner is wel aan een aantal voorwaarden gebonden, zoals het openstellen van het Instant Messaging netwerk. Het gecombineerde AOL Time Warner is een bedrijf dat zijn gelijke niet kent. De waarde van het 'huwelijk tussen de oude en nieuwe media' bedraagt maar liefst 94 miljard dollar, waarmee het de grootste fusie is in de Amerikaanse geschiedenis. De aandeelhouders van America Online krijgen ongeveer 55 procent van de aandelen in handen, die van Time Warner 45 procent. Oppermachtig
Het nieuwe bedrijf is oppermachtig. AOL heeft 26 miljoen internetabonnees en is bovendien zo'n beetje monopolist op het gebied van Instant Messaging. Verder zijn bedrijven als Netscape en Nullsoft eigendom van AOL. Time Warner heeft een eigen kabelnetwerk met 20 miljoen abonnees en bezit platen- en filmstudio's, tv-zenders als CNN en 36 bladen. Als alle abonnees van internet, bladen en televisie bij elkaar worden opgeteld heeft het bedrijf wereldwijd 119 miljoen klanten. De voordelen voor AOL Time Warner zijn evident. Zo kan de combinatie allerlei internetdiensten via de kabel aanbieden. Abonnees van America Online zouden bijvoorbeeld muziek en films uit de catalogus van Time Warner on demand kunnen bestellen die via de kabels van Time Warner de huiskamer binnenkomen. Vandaar dat de toezichthouders belangrijke voorwaarden hebben gesteld. De Federal Trade Commission bepaalde eerder al dat AOL Time Warner haar breedbandig kabelnetwerk moet openstellen voor de concurrentie. De FCC is het daarmee eens. Voorwaarde van de Europese Commissie was het verbreken van de banden tussen AOL en het Duitse Bertelsmann. Instant Messaging
Verder heeft de FCC restricties gesteld aan de dominantie van AOL Time Warner op het gebied van Instant Messaging. America Online is met ICQ en AOL Instant Messenger marktleider. Andere partijen als Microsoft en Yahoo komen qua aantallen gebruikers niet in de buurt. De mediagigant moet van de FCC binnen zes maanden haar IM-technologie hebben open gesteld voor de concurrentie, zodat iedere gebruiker – onafhankelijk van de gebruikte software – met elkaar moet kunnen communiceren. De FCC vergelijkt dit met telefoon; ook hier maakt het niet uit bij welke telefoonmaatschappij je zit om toch met iedereen te kunnen praten.

Eerdere relevante berichten:
Beslissing FCC over AOL, Time Warner uitgesteld (29 december 2000)
Gates klaagt tegen overheid over monopolie AOL (21 december 2000)
AOL wellicht verplicht tot aanpassingen chatsoftware (18 december 2000)
FTC keurt fusie AOL en Time Warner goed (15 december 2000)