U heeft uw naam en e-mailadres ooit opgegeven om informatie te ontvangen. Een veelgebruikte rotsmoes van spammers. Staat ook in het mailtje dat ik op mijn ouwe Nederlandse e-mailadres ontvang. Afzender: Terrance Rey en de website Bibbet, voor "een aantal opdrachtgevers". Wie die opdrachtgevers dan wel zijn, blijft onduidelijk.

Ik naam en e-mailadres opgeven? Ja daag! Want ik hoef geen slappe reclame per e-mail. Ik haat spam. Het mailtje van meneer Rey rept over het ontvangen van informatie over onderwerpen als beveiliging en energie. Dat klinkt wel interessant, informatie, maar het blijkt ordinaire reclame te zijn voor zes bedrijven: Groenendaal Uitgeverij, Spaarbeleg (van Aegon), Home Safe Home, Koers Kompas van Dexia Bank Nederland, GSM4Free.nl en Our Energy.

Nooit van gehoord en nooit die sites bezocht, laat staan mijn naam en e-mailadres achtergelaten. En dat zou ik zeker niet gedaan hebben bij Our Energy, dat zich volgens de Consumentenbond schuldig maakt aan "schimmige praktijken" en "ronselstrategieën" (wie informatie aanvraagt en niet binnen tien dagen reageert, wordt automatisch klant).

Deze bedrijven kunnen dus niet de opdrachtgever zijn, en ik zou wel eens willen weten waar mijn naam en e-mailadres dan wel zijn opgeslagen. Aan het eind van zijn spam meldt meneer Rey: "Uw gegevens worden alleen door ons beheerd." Zo van: ik was m'n handjes in onschuld. Maar 'beheer' betekent 'zorg en verantwoording dragen voor'. Dus meneer Rey, hoe komt u aan mijn naam en e-mailadres?

Het zit zo: "In februari van dit jaar is de beheerder van een aantal websites in een auto-ongeluk omgekomen. Uit de onbeheerde achtergelaten bestanden konden we de herkomst van de registraties niet meer bepalen. We hebben ons afgevraagd op welke manier wij deze bestanden konden opschonen en opnieuw in gebruik nemen. We hebben gekozen dat eenmalig te doen via deze mailing. Hiervoor hebben wij BIBBET opgezet (...)"

Geen antwoord op mijn vraag. Meneer Rey dezelfde vraag nog maar eens gemaild. Zijn reply: "Nou, als ik naar het lijstje met websites kijk, dan zijn een aantal gestopt, overgestapt naar iets anders of zelfs failliet."

Lekker vaag. Kennelijk heeft hij een lijstje met websites, maar namen noemt hij niet. En al zou ik mijn naam en e-mailadres ergens hebben achtergelaten bij een inmiddels failliete of verdwenen website, dan betekent dat nog niet dat iemand mijn gegevens opnieuw in gebruik mag nemen. Bovendien: als je bestanden wilt opschonen, stuur je gewoon een mailtje zonder reclame voor zes bedrijven.

En op de site van Bibbet lees ik onder 'History': "Voor u ligt het nieuwe emarketing concept van M+ Group". En dat Bibbet een "proeftuin" is en een paar regels verderop: "De tijd van alles uitproberen (...) is voorbij". Lekker tegenstrijdig. En verder direct marketing bla-bla-bla efficiency bla-bla-bla en helemaal niks over een auto-ongeluk of een erfenis met e-mailadressen waarvoor Bibbet is opgezet.

Nog maar eens mailen. Dan meldt meneer Rey opeens dat-ie het moet navragen, terwijl hij nog geen uur eerder naar een lijstje met websites keek. Dus weer mailen en dan meldt meneer Rey dat hij nog moet overleggen met de opdrachtgever over hoe verder en dat hij geen idee heeft wat er gaat gebeuren, want "minder dan 30% van de emailadressen zijn nog goed of nog actief of hebben geopteerd voor meer informatie per email. 30% restant zet geen zoden aan de dijk om wat dan ook voort te zetten. Zeker in deze tijden."

Ja hallo! Dat wil ik helemaal niet weten. Ik wil alleen weten hoe hij aan mijn e-mailadres komt! En eerst waren er meerdere opdrachtgevers, toen de in een auto-ongeluk overleden persoon, en nu is er één opdrachtgever. Ik verstuur nog wat mailtjes, maar meneer Rey zwijgt. Tijd voor wat online onderzoek naar meneer Rey.

Meneer Rey is een boel dingen. Hij zit achter Bibbet, een concept van de M+ Group uit Alphen aan den Rijn. Daarbij is meneer Rey weer betrokken als oprichter en eigenaar en CEO van ReplyServices en bij M+ Emailcenter. Deze laatste is lid van de DMSA, de sinds kort failliete branchevereniging voor interactieve marketing enzo. De spam van meneer Rey voldeed overigens niet aan de richtlijnen van de DMSA. En de meta tag van Replyservices.nl probeert zoekers te lokken met de term 'ptt'.

Verder is meneer Rey 'hobby uitgever' van Echomail en blijkt hij nog iets te maken te hebben met AdWell Media Services en Reclamemail.nl en heeft nogal wat reacties op zijn naam staan op de website van Emerce. In een discussie zou iemand Meneer Rey's integriteit in twijfel trekken, waarop hij antwoordde: "Wij slapen wel elke nacht". En hij zou, naar eigen zeggen, de Wet Bescherming Persoonsgegevens onderschrijven.

Als dat zo zou zijn, had ik die Bibbet spam nooit ontvangen. Welterusten meneer Rey.

P.S.: de zes bedrijven uit de spam van meneer Rey ook nog gemaild. De helft zweeg. Our Energy bood excuses aan en volgens GSM4Free ging de mail van Bibbet buiten hen om. En de klantenservice van Spaarbeleg (met een aegon.nl e-mailadres) meldt: "Mogelijk heeft men uw mailadres gewoon op internet gevonden, waar het tweemaal publiek toegankelijk te vinden is." Ofwel: Aegon vindt het kennelijk doodnormaal om wat e-mailadressen van het web te plukken voor wat spam.

- [email protected]