Dat stelt onderzoeksbureau Pro Active vrijdag op basis van de wereldwijde Internet Monitor, een doorlopend onderzoek naar internetgebruik. In de Europese Unie is inmiddels 30 procent van de bevolking boven de 15 jaar actief op internet, wat door Pro Active wordt gedefinieerd als minimaal eens in de twee weken online. In de Verenigde Staten bedraagt dat percentage inmiddels 55. Nederland benadert de situatie in de Verenigde Staten, zo bleek uit cijfers die Pro Active vorige week al bekendmaakte. Ruim de helft van de Nederlanders is eens per twee dagen online. De Europese internetter is gemiddeld eens per twee dagen 41 minuten online (in Nederland is dit 34 minuten). Voor de gehele bevolking van de Europese Unie betekent dat een gemiddelde van 6 minuten online per dag. In de VS is gemiddelde inwoner 15 minuten per dag op internet. Binnen Europa scoort Zweden het hoogst met 12 minuten en het Iberisch schiereiland (Spanje en Portugal) het laagst met twee minuten. Het onderzoeksbureau rekent op een Europees gemiddelde van ruim boven de tien minuten in 2005. Het inlopen van de achterstand op de VS zal volgens Pro Active nog minstens tien jaar in beslag nemen. Dan benaderen de twee elkaar met een gemiddelde dat boven de twintig minuten zal liggen. In Scandinavië en Nederland, weer meer dan de helft van de bevolking inmiddels online is, gaat de internetpopulatie steeds meer lijken op de gemiddelde bevolking. Daarbij wordt onder meer gelet op de verhouding tussen mannen en vrouwen, hoge en lage inkomens. Vooral de groep internetters onder de 45 jaar komt op deze kenmerken redelijk overeen met de gemiddelde bevolking. Boven deze leeftijd zijn de verschillen aanzienlijk groter. Rond 2005 rekent Pro Active op een dekking van 75 procent in Scandinavië en Nederland. Zuid-Europa loopt zo'n vijf jaar achter op de noordelijke landen. Pas na 2010 wordt in de zuidelijke landen een dekking van 75 procent bereikt. In de Europese Unie zullen dit jaar 265 miljoen privé-aankopen worden gedaan die goed zijn voor een omzet van 28 miljard euro, zo voorziet Pro Active. Dat zou een omzetstijging van 40 procent zijn vergeleken met 2000. Dit cijfer is volgens het onderzoeksbureau in de VS nog een factor vijf keer zo hoog. Oorzaak daarvan is dat het percentage online kopers onder de bevolking drie keer zo hoog is, dat die meer aankopen doen en dat het gemiddelde aankoopbedrag 50 procent hoger.