Volgens het New Yorkse bureau werd er vorig jaar nog 7,1 miljard dollar uitgegeven aan online advertenties. Dit jaar zal dat naar verwachting 7,6 miljard dollar zijn. Een stijging van zeven procent. Ook de komende jaren zal de markt blijven groeien, zo verwacht eMarketer. In 2002 gaat er namelijk 10,3 miljard dollar (een groei van 36 procent ten opzichte van 2000) om in de Amerikaanse online advertentiemarkt, en in 2005 zal dat 23 miljard dollar zijn. De marktonderzoekers van eMarketer zitten hiermee nog aan de voorzichtige kant. ActivMedia bijvoorbeeld voorziet namelijk een groei van 2002 ten opzichte van 2000 van maar liefst 84 procent, Forrester van 45 procent en Giga van 39 procent. Jupiter en IDC houden het – nog voorzichtiger dan eMarketer – op respectievelijk 30 en 26 procent. Dit alles volgens gegevens van eMarketer, dat haar eigen voorspelling vanzelfsprekend als meest nauwkeurig beschouwt. De voorspellingen zijn opmerkelijk, want internet- en mediaconcerns klagen wereldwijd over een teruggang in advertentie-inkomsten. Volgens eMarketer valt dat wel mee: de hype zou slechts hebben plaatsgemaakt voor realisme.