Het groeicijfer van 21 procent per jaar komt van marktonderzoeker Jupiter. Dit jaar zal er in de Verenigde Staten 6,2 miljard dollar aan online advertenties worden gespendeerd. In 2007 zal dat zijn uitgegroeid tot 15,9 miljard dollar. Vorig jaar groeide de markt voor banners, buttons, skyscrapers en aanverwanten slechts met 2,5 procent, aldus Gartner. De onderzoekers van eMarketer houden het zelfs op een daling van 11 procent. Ook het eerste kwartaal van dit jaar was het nog kommer en kwel in de markt. Zo zag de internettak van AOL Time Warner zijn reclame-inkomsten met maar liefst 31 procent dalen. Ook andere internetbedrijven beroepen zich bij de presentatie van hun tegenvallende cijfers steevast op de slechte advertentiemarkt. Kenners verwachten al enige tijd dat het derde kwartaal van dit jaar een herstel te zien zal geven. Dit moet resulteren in een groei dit jaar van 11 procent, denkt eMarketer. Nieuwe formaten advertenties zullen overigens steeds populairder worden. Volgens een ander onderzoek – van Nielsen/Netrating – zijn het nu nog vooral traditionele bedrijven als Coca-Cola, General Motors en Proctor & Gamble die experimenteren met afwijkende formaten, al dan niet over het hele scherm bewegend.