Dat meldt het Interactive Advertising Bureau ( IAB) Nederland op basis van de cijfers van de twaalf grootste internetuitgevers. Deze bedrijven, waaronder MSN, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Lycos, Ilse Media, Adlink, IDG en BBC De Media en Reclame Bank, vertegenwoordigen ruim tweehonderd sites. De online bestedingen zijn in 2003 gestegen van 31,8 miljoen tot 39,7 miljoen euro. "Als de reclame-uitingen van onder meer Google en enkele e-mailbedrijven meegeteld zouden worden, komt het totaal net boven de veertig miljoen euro uit", berekent Igor Beuker, directeur van de brancheorganisatie. In totaal vormen de reclamebestedingen op internet zo'n 2 procent van alle mediabestedingen. De reclame-uitgaven op internet zijn met een kwart gestegen en de groei is er volgens Beuker nog lang niet uit. "Je ziet dat steeds meer bedrijven internet als volwaardig medium beschouwen. En aangezien Nederland een relatief hoog aantal breedbandgebruikers telt, wordt internet ook vaker gebruikt en wordt het dus interessanter voor adverteerders." In 2003 bestond meer dan de helft (53 procent) van de advertenties uit banners en zogeheten skycrapers. Content integratie en sponsoring waren daarna het meest favoriet bij adverteerders (17 procent).