Die prognose doet marktonderzoeker eMarketer in een onderzoek dat het bedrijf samen met Forbes.com uitvoerde. Het afgelopen jaar stortte de gehele reclamemarkt in, en de internetsector bleef deze neergang allerminst bespaard. De online advertentiemarkt daalde volgens Emarketer met 11 procent. Dit jaar zal de markt weer met 11 procent stijgen, aldus het bedrijf. De totale bestedingen aan online reclame zullen in de Verenigde Staten oplopen van 7,3 miljard dollar vorig jaar tot 8,1 miljard dollar dit jaar. De bestedingen zullen daarna blijven stijgen tot 13,5 miljard dollar in 2005, stelt Emarketer. Onder meer de toename van het aantal internetters onder de hogere inkomensgroepen en van het aantal breedbandaansluitingen maken dat de online reclamemarkt `voorbestemd' is te groeien, aldus het onderzoeksbureau. Volgens Emarketer zijn de advertenties op internet dit jaar goed voor 3,1 procent van de totale reclamebestedingen. Dat is een fractie meer dan vorig jaar, maar weer iets minder dan in 2000.