Analisten houden hun hart vast, omdat de economische vooruitzichten door de aanvallen op de VS niet bepaald zijn verbeterd. Een van de belangrijkste spelers in de online advertentiewereld, DoubleClick, bevestigde vorige week deze angst al. Branche-organisatie voor online advertenties IAB meldt dat bedrijven voor bijna 3,8 miljard dollar op internet reclame maakten. Dat was de eerste helft van 2000 nog 4,1 miljard, schrijft de Wall Street Journal. De IAB zegt ook dat de reclame steeds meer beperkt is tot een beperkt aantal sites. De tien grootste mediabedrijven zijn goed voor 76 procent van de inkomsten, tegen 70 procent in 2000. Het ontbreekt nog altijd aan een standaardmanier om de advertentieprijzen te bepalen, constateert de IAB. In de helft van de gevallen wordt gewerkt met het kosten-per-duizend model. Dat houdt rekening met de omvang van de advertentie en het aantal bezoekers. De banner blijft de meest gebruikte wijze van adverteren. Toch is haar populariteit tanende: 36 procent van de Amerikaanse online advertentie-inkomsten wordt door banners binnengehaald. Dat is 15 procent minder dan in 2000. Vorige week sprak Igor Beuker, voorzitter van de Nederlandse IAB-tak, over `een afvlakkende groei' voor de online reclame hier. Nederlandse online adverteerder zetten in de eerste helft van 2001 voor 31 miljoen gulden om, tegen 23,4 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Er bestaat geen eenduidigheid over de Amerikaanse online advertentiemarkt. Zo sprak het New Yorkse bureau eMarketer vorige maand nog van een groei van zeven procent. Concurrent ActivMedia voorzag voor 2002 zelfs een toename van 84 procent. Na de terreur in de VS durft echter niemand dergelijke rooskleurige voorspellingen meer aan, merken kenners op.