Volgens de Stichting Alcoholpreventie (STAP) zijn veel websites van fabrikanten van alcoholhoudende dranken speciaal op jongeren gericht. In een brief dringt de organisatie er nu bij minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op aan om 'deze vorm van ongewenste alcoholmarketing' te voorkomen.

STAP heeft 34 websites met alcoholreclame onder de loep genomen en constateert (pdf) dat 56 procent speciaal lijkt te zijn ontwikkeld voor jonge internetters.

"Ze verkopen bijvoorbeeld gadgets en gebruiken populaire taal", licht directeur Wim van Dalen toe. Ook bieden veel van dergelijke sites video en audio aan en kunnen er online spelletjes worden gespeeld.

Dit alles is STAP een doorn in het oog. "Minister Hoogervorst wil het alcoholgebruik onder jongeren bespreken met het bedrijfsleven, wij willen dus dat hij dit meeneemt."

"Waarschijnlijk wil de minister dit eerst via zelfregulering proberen te regelen. Als dat niet werkt volgt mogelijk een verbod. Wij hebben Hoogervorst nu alvast gevraagd maatregelen te nemen tegen alcoholreclame op internet."

Slakken

Van Dalen vindt niet dat 'zijn organisatie' op alle slakken zout aan het leggen is. "Wij monitoren alle vormen van alcoholreclame, internet hoort daar gewoon bij."

"Dergelijke sites moeten zakelijker worden, zodat het minder aantrekkelijk wordt", stelt Van Dalen. "Je kunt beter zorgen dat de inhoud niet geoptimaliseerd is voor jongeren, die gebruiken internet veelal voor vermaak. Een biersite zonder spelletjes trekt niet."

Volgens de directeur zou er al een hoop bereikt kunnen worden als er een verbod zou komen op populair taalgebruik en het online verkopen van merkartikelen, zoals petjes en kleding.