Dat beweert het onderzoeksbureau Blauw. Het aandeel van de online verkopen in de totale Nederlandse detailhandelomzet bedroeg 0,76 procent, flink hoger dan de 0,47 procent van een jaar eerder. Ruim de helft van de omzetgroei komt voor rekening van de online reisbureaus. De omzet in deze sector steeg met 131 procent naar 210 miljoen dollar. Dat is opmerkelijk, omdat de reissector als gevolg van de terreuraanslagen in de Verenigde Staten een slecht jaar had. Online kledingwinkels verkochten 161 procent meer en zetten vorig jaar 60 miljoen euro om. Het aantal mensen dat online koopt, steeg in het laatste halfjaar van 2001 naar 2 miljoen. In de eerste helft van vorig jaar winkelden 1,4 miljoen mensen op internet. Volgens Blauw is er sprake van 'een herstel van vertrouwen van consumenten in online shopping'. Internetters die een tijdje niets via internet hadden besteld, zijn in de tweede helft van 2001 weer aan het online winkelen geslagen. Voor het onderzoek heeft Blauw samengewerkt met de brancheorganisatie Thuiswinkel.org en de belangrijkste internetwinkels, zoals Bol.com, Megapool en KLM. Daarnaast werden 1600 consumenten telefonisch en via internet ondervraagd.