Tot die conclusie komt PricewaterhouseCoopers (PwC) in zijn Global Entertainment and Media Outlook: 2005-2009. De verwachting is dat de online bestedingen dankzij de groei van breedband zullen stijgen van 11,4 miljard dollar vorig jaar tot bijna 73 miljard dollar in 2009.

Doordat er steeds meer breedbandgebruikers zijn, wordt het eenvoudiger om nieuwe producten aan te bieden. Volgens PwC kan de verkoop van online videospellen, legale digitale muziek 'in bijna alle Europese regio's aanzienlijke inkomsten genereren'.

"Breedbandtoegang creëert nieuwe mogelijkheden en vergemakkelijkt online reclame-uitingen en online transacties", legt John Middelweerd van PwC Nederland uit. Voorbeelden van diensten die volgens hem steeds vaker worden aangeboden, zijn online games en online filmverhuur.

Overigens speelt niet alleen de breedbandpenetratie een rol. Ook de opleving van de economie, de groei in reclame-uitingen en het groeiende gebruik van online muziek- en filmdiensten dragen een steentje bij aan de groei, aldus de onderzoekers.

Vorig jaar was het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste markt voor de entertainment- en media-industrie, aldus PwC. De Britten gaven maar liefst 74 miljard dollar uit. Duitsland en Frankrijk volgen met respectievelijk 62 miljard en 46 miljard dollar. Nederland staat op de zesde plaats met een omzet van 15 miljard dollar.