Dit concluderen althans Thuiswinkel.org en Blauw Research in de woensdag gepresenteerde `Thuiswinkel Markt Monitor 2002-2'. Dit onderzoek kijkt naar de online bestedingen van consumenten en wordt ieder half jaar uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat drie op de tien online aankopen met een acceptgiro wordt betaald. Het `gewone overschrijven' en een eenmalige machtiging worden ook nog veelvuldig gebruikt (30 procent). De creditcard wordt door 22 procent van de respondenten gebruikt om een online transactie te voltooien. Grootste drempel voor het betalen per creditcard is, zo blijkt uit het onderzoek, de fraudegevoeligheid en het feit dat men vooraf moet betalen. Het daadwerkelijk digitaal betalen, zoals met Rabo Direct, I-Pay of E-wallet, worden echter nog maar weinig gebruikt, constateren de onderzoekers. Volgens Blauw en Thuiswinkel.org komt dit door de grote diversiteit in de huidige systemen en het ontbreken van een standaard. "De onderzoeksresultaten bevestigen nog altijd het gevoel dat consumenten hebben, namelijk dat betalen via internet onveilig is", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Wel is er een duidelijke positieve trend. Steeds meer mensen kopen via internet en betalen ook via internet."