Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar kochten Nederlandse internetters voor 575 miljoen euro. Dat is meer dan in het hele jaar 2001 toen de jaarlijkse bestedingen uitkwamen op 527 miljoen euro. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat elk halfjaar wordt gehouden door Blauw Research en de Thuiswnkel.org. De gestegen online bestedingen zijn vooral het gevolg van een stijging van het aantal bestellingen. De onderzoekers telden dit jaar zo'n 2,8 miljoen klanten, tegen 2,25 miljoen in het eerste halfjaar van 2002. Volgens Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org, is het opvallend dat de Nederlandse cijfers gelijk opgaan met de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. "Daar stijgt de omzet in 2003 naar verwachting met 26 procent." "In Nederland zien we vooralsnog dat meer consumenten meer besteden aan meer verschillende producten en diensten." Jongen verwacht dit jaar in Nederland een online omzet van 1,2 miljard euro.

Reizen

De groei van de online bestedingen vlakt wel wat af. Maar vergeleken met de reguliere detailhandel, waar de omzet met 2,1 procent daalde, is het beeld toch verschillend. Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde online klant vaker iets online koopt. De zogeheten `first time shoppers' daalde namelijk van 410.000 in 2002 tot 300.000 in dit halfjaar. Gemiddeld gaf de online consument 205 euro per persoon uit, 9 procent meer dan een jaar eerder. Deze stijging wordt voornamelijk toegeschreven aan het aantal online reizen dat werd verkocht. "Online consumenten vertonen een bredere interesse ten aanzien van online kopen en doen meer dan het boeken van een reis of het kopen van een boek", weet Frank Sibbel van Blauw Research. "Het zijn nu juist de 'nieuwe' marktsegmenten die in opkomst zijn, zoals bijvoorbeeld het bestellen van online tickets, het bestellen van dvd's en games en het afsluiten van online verzekeringen."