De brancheorganisatie voor de thuiswinkelmarkt, Thuiswinkel.org, is optimistisch over de stijging van de internetbestedingen van consumenten. In de eerste helft van dit jaar groeide de online consumentenbestedingen met bijna 25 procent tot 1,33 miljard euro.

"Met Sinterklaas nog voor de boeg zorgt deze groei ervoor dat we voor 2006 een totale omzet van de thuiswinkelbranche van 3,6 miljard euro verwachten. Dat komt neer op een besteding via internet van zo'n 3 miljard euro", voorspelt Wijnand Jongen, directeur van de Thuiswinkel.org.

"De cijfers over de eerste helft van dit jaar 2006 zijn een nieuw bewijs van het toenemende vertrouwen van consumenten in het winkelen op internet", aldus Jongen.

Opmerkelijk is volgens hem vooral de snelle groei van de verkoop van verzekeringen via internet. Was dit in de eerste helft van 2005 nog goed voor een omzet van 81 miljoen euro, in het eerste halfjaar van 2006 steeg de omzet met 79 procent tot 145 miljoen euro.

Na de verkoop van reizen (571 miljoen euro) is de verkoop van verzekeringen via het internet de belangrijkste groep. Ook kopen Nederlanders veel consumentenelektronica en kleding via het wereld wijde web.

Vooral dankzij de internetbestedingen groeit de thuiswinkelbranche sneller dan de reguliere detailhandel. Het aandeel van de via internet verkochte producten ten opzichte van de reguliere detailhandel bedraagt nu 3,3 procent (2,8 procent in 2005).