Salesforce.com ziet zichzelf als een alternatief voor traditionele bedrijfssoftware, door crm-, sales- en marketingondersteuning geheel via internet aan te bieden. Dit gaat volgens het inmiddels beproefde Application Service Provider (asp)-model. Bedrijven hoeven hierbij niet langer zelf software te kopen, installeren, onderhouden of updaten. In plaats daarvan nemen zij een huurdienst af. De Amerikanen hebben donderdag hun dienst in de Benelux geïntroduceerd. Behalve in de Verenigde Staten was het bedrijf al actief in onder meer Duitsland, Scandinavië en Engeland. Wereldwijd heeft Salesforce meer dan 5.000 klanten, waaronder grote namen als Siemens, Dow Jones en Fujitsu. Dit jaar kochten meer bedrijven CRM (Customer Relationship Management) van Salesforce dan van Siebel, Oracle, SAP en PeopleSoft bij elkaar, zo meldt het bedrijf trots. Salesforce.com is in 2000 opgericht door ex-Oracle senior vice-president Marc Benioff en heeft investeringen ontvangen van onder anderen Oracle-voorman Larry Ellison, CNet-oprichter Halsey Minor, IDG-topman Patrick McGovern en Gateway-topman Ted Waitt.