Klanten van de website, die gratis aandelen op de Amerikaanse beurs mogen kopen en verkopen, krijgen de mogelijkheid aan te geven of andere gebruikers over de schouders van de belegger mag meekijken. Daarbij wordt niet aangegeven hoeveel de klant belegt.

Net als bij andere sociale websites kunnen gebruikers vriendenlijsten maken en die gebruiken voor het delen van informatie. "Uiteindelijk willen we zover gaan dat gebruikers zelf een alert krijgen als een portfolio van een vriend wijzigt", zegt Allard Luchsinger, Chief Operating Officer van de internetstartup.

Gemeenschap

De site wil een gemeenschap opbouwen zodat klanten onder andere kunnen discussiëren, vragen kunnen stellen en ervaringen rond portfolio kunnen uitwisselen. "Je krijgt een community rond investeringen", meent Luchsinger.

Op dit moment test de organisatie met een groep van 200 gebruikers of het vrijgeven van de gegevens goed werkt en of er een gemeenschap aan het ontstaan is. Later dit jaar moet de website de functionaliteit aan alle gebruikers bieden.

Die voorzichtige start is volgens Luchsinger heel belangrijk en vergelijkt de gemeenschap met een feest. "Als er niemand op de dansvloer danst, lopen de gasten weg om nooit meer terug te komen. Door met een kleine groep te beginnen bouwen we het feestje op om het uiteindelijk voor iedereen toegankelijk te maken."

Zecco kwam eerder in het nieuws, omdat het gratis aandelenhandel biedt. Het haalt de omzet uit advertentie-inkomsten op een blog, rente over tegoeden, commissies bij opties en uit gelden van partnerschappen. Het bedrijf wordt vanuit Californië gerund door drie Nederlanders en richt zich op de Amerikaanse beurzen. Nederlanders kunnen er wel terecht om een rekening te openen.