Ondanks het consumentenpessimisme voorspelt onderzoeksbureau Forrester dat de decemberbestedingen op internet dit jaar records gaan breken. Een groei van 160 procent ten opzichte van 2000 moet mogelijk zijn. Europeanen zullen dit jaar ruim 4 miljard euro online besteden. De maand december op zichzelf neemt een kwart van die bestedingen voor zijn rekening. Aan top staan de Britten die met 1,4 miljard euro een aandeel van 34 procent hebben. Op de tweede plaats staat Duitsland, gevolgd door Frankrijk. Nederland moet het doen met een vierde plaats. Ondanks de malaise in de vliegwereld voorspelt Forrester dat het online boeken van reizen en vakanties dit jaar als winnaar uit de bus komt. Europeanen besteden ruim 725 miljoen euro aan dit soort reizen. Elektronica is een sterke tweede: 489 miljoen euro wordt dit jaar in totaal besteed aan nieuwe computers en hardware. Consumentenelektronica zoals dvd-spelers is goed voor 65 miljoen euro. "Sinds kerst 2000 is het aantal Europeanen dat online is, gestaag gegroeid", zegt Jaap Favier van onderzoeksbureau Forrester. "Het aantal nieuwelingen dat meteen online aankopen doet, is echter klein. In de eerste zes maanden dat ze online zijn, besluit 12 procent van hen een aankoop online te doen. Na een tot twee jaar is dat aantal al gegroeid naar 25 procent." Forrester waarschuwt Europese e-commercebedrijven dat de decembermaand dit jaar cruciaal kan zijn voor een toekomstig succes. Als consumenten nu teleurgesteld worden bij hun aankopen, zullen ze niet zo snel terugkomen. Vooral nieuwelingen op het internet zijn hier vatbaar voor. Het is dus belangrijk dat de winkels hun zaak goed op orde hebben, zo meent Forrester.