Dit stelt de onderzoekstak van BizRate.com, een grote online winkel uit Los Angeles. Maandag en dinsdag hebben internetters meer dan 220 miljoen dollar per dag online gewinkeld. Het totaal voor deze week zou daarmee op 1,2 miljard dollar uitkomen. Ook Jupiter ziet een duidelijke toename ten opzichte van vorig jaar.

Eerder voorspelde Jupiter Media Metrix nog dat de online aankopen in de feestmaand december bitter zouden tegenvallen. Het onderzoeksbureau baseerde deze voorspelling op het afkoelen van de Amerikaanse economie.

Nu lijkt het er echter op dat de online consument meer besteedt dan ooit. Ook het vele negatieve nieuws over e-commerce van de afgelopen maanden (ontslagen, sluitingen) kan het vertrouwen van de internetter blijkbaar niet ondermijnen.

"Het is duidelijk dat de consument de voordelen van het online winkelen omarmt", aldus Chuck Davis – hoogste baas van BizRate.com – in een verklaring.

Vorig jaar lag de Amerikaanse piek op 13 december. Op die dag werd er voor bijna 178 miljoen dollar op internet besteed aan kerstcadeaus. Dit jaar werd er maandag voor 224,4 miljoen dollar en dinsdag voor 225,5 miljoen dollar aan presentjes uitgegeven, aldus BizRate. Bijna de helft van de consumenten geeft aan dat op 15 december alle cadeaus moeten zijn besteld.

Volgens Davis nemen velen geen enkel risico: ze willen hun pakjes op tijd onder de boom hebben liggen. Vorig jaar ging er veel mis met de bezorging en bereikten veel bestellingen pas in januari de deurmat.

Jupiter Media Metrix ziet vergelijkbare groeicijfers. Begin december winkelden 11,8 miljoen consumenten per week bij een van de 400 onderzochte online winkels. Vorig was dat 7,9 miljoen. Veilingsites maken overigens een nog grotere sprong door. Zo zou het bezoek aan eBay met maar liefst 60 procent zijn toegenomen.

De grootste groei zit volgens BizRate in de verkoop van huis- en tuinartikelen: plus 250 procent. Deze categorie draagt nu voor zeven procent bij aan de totale online verkoop. Ook de verkoop van speelgoed is flink toegenomen: met 144 procent, waarmee het speelgoedaandeel 8 procent is. De verkoop van hard- en software valt echter tegen. Hier zou slechts een groei van 33 procent zijn geboekt. Computerverkopen dragen nog wel altijd voor 38 procent bij aan de online winkelomzet.

Nederlandse cijfers zijn nog niet bekend. Wel voorspelde Pro Active dat slechts 10 procent van de Nederlanders de kerstaankopen via internet zal doen. Het Europese gemiddelde is bijna 20 procent. In heel Europa zullen consumenten voor de feestdagen zo'n 2,6 miljard dollar online besteden, zo voorpelden de onderzoekers van Forrester vorige maand.