Marktonderzoeker Forrester Research voorspelde dat er 4 miljard dollar online zou worden omgezet. Tegenover persbureau Reuters verklaarde analist Evie Dykema dat er meer dan 8 miljard dollar is omgezet in het laatste kwartaal van 1999. Forrester heeft geen cijfers over de decemberverkopen van vorig jaar, maar die 8 miljard van de afgelopen drie maanden is al meer dan de volledige jaaromzet in 1998. Uit cijfers van Media Metrix blijkt dat e-commerce sites in de week van 19 december 37 procent meer bezoekers trokken dan in diezelfde week vorig jaar. Die groei is volgens het onderzoeksbureau te danken aan de traditionele bedrijven die het afgelopen jaar massaal een internetfiliaal openden. Ook de grootscheepse reclamecampagnes hebben duidelijk effect gehad, aldus Media Metrix. Amazon.com is volgens zowel Media Metrix als Forrester de grote winnaar van de kerstrace 1999. De virtuele deuren van het online warenhuis werden platgeklikt met een gemiddelde van 7.000.000 dagelijkse bezoekers. Vooral de speelgoedafdeling van Amazon deed goede zaken. Traditionele speelgoedzaken als Toys R Us lieten de webshopper in de steek door de bezorging niet goed te regelen. Andere winnaar is Yahoo. Via het Yahoo-winkelplein werd de afgelopen 30 dagen ongeveer vijf maal meer verkocht dan tijdens de decemberdagen vorig jaar. De 8.500 winkels met een etalage op het plein verwerkten in de vijf dagen tussen 13 en 17 december meer orders dan in het gehele seizoen vorig jaar. Verliezers zijn er ook. Het online kopen van muziekbestanden blijkt (nog) niet aan te slaan. MP3.com en Emusic.com komen er dan ook bekaaid af. Specialisten verwachten volgend jaar een hausse voor die bedrijven. Dan zal muziek direct van internet gewild zijn, wellicht gewilder dan de cd.