Dit blijkt uit Europees onderzoek van Van Dusseldorp & Partners. Volgens de onderzoekers geven veelkranten de voorkeur aan creditcards of het sturen van een rekening. De dalende advertentieomzetten zorgen ervoor dat veel internetedities financiële problemen hebben. Betaalde content is volgens Van Dusseldorp dan ook vaak de enige manier dergelijke initiatieven in leven te houden. De ontwikkelingen worden echter geremd doordat veel uitgevers niet bereid blijken te zijn geld te investeren in nieuwe betaalsystemen. In het rapport refereert Van Dusseldorp aan het praktijkvoorbeeld van The Financial Times. FT biedt ongeveer 20 procent van zijn content tegen betaling aan via zijn website. Het ontwikkelen van de website, inclusief de beveiliging om alles mogelijk te maken, heeft meer dan 300 miljoen euro gekost. Dit geld is echter niet gebruikt om het betaalsysteem te verbeteren. Via de website kunnen geïnteresseerden alleen via creditcard een abonnement afsluiten, waardoor ook de potentiële eenmalige klanten worden gepasseerd. Wel biedt de site een gratis probeerversie aan die 15 dagen geldig is. Nederland komt overigens wel goed uit de bus wat betreft de verscheidenheid in betaalmanieren. Zo biedt het Nederlands Dagblad verschillende manieren om online te betalen. Niet alleen kan een abonnement worden afgesloten, ook kunnen bezoekers individuele artikelen in pdf-formaat bekijken.