Dit blijkt uit onderzoek van Nielsen/Netratings onder 36.000 internetgebruikers. Met grote regelmaat verschijnen onderzoeken naar de relatie tussen de opkomst van online muziek en de platenverkoop. Net als veel andere onderzoeksbureau dat het door de muziekbranche gesuggereerde verband tussen de populariteit van diensten als Kazaa en de dalende verkopen niet zo eenduidig is.

Van de groep online muziekliefhebbers (mensen die minimaal één keer per maand een liedje downloaden) heeft 71 procent in de afgelopen drie maanden muziek gekocht, online of in de ouderwetse platenzaak. Dit percentage ligt bij de 'gewone' internetgebruiker een stuk lager. De groep online muziekliefhebbers maakt 22 procent uit van de totale groep surfers.

Nielsen/Netratings heeft ook onderzoek gedaan naar de populariteit van de verscheidene muziekgenres onder de online muziekliefhebbers. Relatief gezien is rap hier het meest populair. De groep mp3-downloaders koopt ruim twee keer zo veel rap als de gemiddelde internetter. Rap wordt gevolgd door dance/club en alternatieve rock.

Volgens een van de onderzoekers kan de muziekindustrie zijn voordeel doen met de uitkomsten van de metingen doordat ze hiermee beter op de wensen van de muziekliefhebber kunnen inspelen.