Dat zegt het internetonderzoeksbureau Jupiter Media Metrix. De verkoop zal de komende vijf jaar met 43 procent per jaar stijgen, zo voorspelt het bureau. Jupiter verwacht dat 30 procent van de online muziekverkopen in 2006 voor rekening zal komen van downloads en abonnementen op muziekdiensten, zoals de betaalde versie van Napster die later dit jaar van start moet gaan. Dit jaar komt slechts 3 procent van alle inkomsten uit online muziekverkopen uit downloads of digitale abonneemodellen. De inkomsten zijn dit jaar bovendien voornamelijk afkomstig uit downloads, terwijl Jupiter verwacht dat in 2006 abonneemodellen het belangrijkst zullen zijn. In 2001 bedraagt de omzet uit downloads 25 miljoen dollar tegenover 3 miljoen dollar uit abonnementen. In 2006 verwacht Jupiter dat consumenten 700 miljoen dollar zullen uitgeven aan downloads, terwijl ze maar liefst 1,2 miljard dollar kwijt zullen zijn aan abonnementen. De grote muzieklabels hebben allemaal plannen om later dit jaar van start te gaan met betaalde abonneediensten.