Het zijn zware tijden voor CDNow. De onafhankelijke accountantsfirma van de internetwinkel heeft openlijk haar twijfels uitgesproken over de toekomst. Het aandeel van de winkel – een van de grootste e-commercesites ter wereld – is al met 25 procent gekelderd. In een op 28 januari gedateerde brief aan het management van CDNow schrijft het accountancybureau: "CDNow heeft te maken met steeds terugkerende verliezen en een gebrek aan contanten, wat vragen doet rijzen over de mogelijkheid te blijven voortbestaan." CDNow heeft deze brief in haar jaarverslag opgenomen. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf nog 40 miljoen dollar in cash. Dat lijkt veel, maar op kwartaalbasis jaagt de muziekwinkel er 15 miljoen dollar door heen, de zogeheten burn rate. Over een aantal maanden zou het e-commercesprookje dus wel eens tot een einde kunnen komen. CDNow is naarstig op zoek naar partners. Dit wil echter niet lukken. Onlangs werd nog de voorgenomen fusie met Columbia House afgeblazen. Het afgelopen jaar leed de online muziekpionier 119,2 miljoen dollar verlies, in 1998 was dit nog 44 miljoen dollar en over 1997 11,2 miljoen. Dergelijke oplopende verliezen zijn kenmerkend voor de interneteconomie en worden ook niet als dramatisch gezien. Integendeel. Het wordt pas een probleem als bedrijven een tekort aan middelen krijgen. En dat lijkt nu het geval met CDNow te zijn.Eerdere relevante berichten: CDNow en Columbia House blazen fusie af (14 maart 2000)