Het afgelopen kwartaal is er in de Verenigde Staten in totaal 5,2 miljard dollar (3,6 miljard euro) uitgegeven aan online advertenties en promotiecampagnes. Dat melden de overkoepelende marketingclub Interactive Advertising Bureau (IAB) en consultant PricewaterhouseCoopers.

Daarmee is er de afgelopen drie maanden ruim 25 procent meer gespendeerd aan webreclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze 5,2 miljard is een absoluut record. En het betekent ook dat de totale online reclamebestedingen over 2007 waarschijnlijk boven de twintig miljard dollar uit zullen stijgen.

IAB-roerganger Randall Rothenberg is verheugd. "De robuuste groei laat zien dat steeds meer bedrijven de voordelen inzien van interactieve marketing. Meer en meer beseft men dat digitale media het scharnierpunt zijn in elke marketingstrategie", aldus Rothenberg.

Bescheiden

In Nederland zijn de cijfers bescheidener, zo meldt Marco Derksen, voorzitter van IAB Nederland, op Marketingfacts. De netto bestedingen aan 'online display advertising' in ons land betroffen afgelopen kwartaal 35,1 miljoen euro. Dat is een groei van 14,6 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2006, maar wel minder dan de 38 miljoen die in het tweede kwartaal dit jaar (pdf) is uitgegeven.

Het onderzoek in Nederland is in samenwerking met Nielsen Media Research uitgevoerd. Een uitgebreider verslag zal later beschikbaar komen op de website van de IAB.