De netto online bestedingen, het geld dat wordt besteed aan reclamecampagnes op internet, stegen in 2004 tot 66,2 miljoen euro. Dat is tweederde meer dan in 2003. Dit blijkt uit cijfers van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB). Het adverteren via banners en skyscapers is iets gedaald ten opzichte van 2003. Toen bepaalde deze advertentievorm nog 52 procent van de omzet. In 2004 was dat nog 48 procent. Opvallend is verder dat er veel meer wordt gedaan aan zogeheten contentintegratie en sponsoring. Dit aandeel verdubbelde in een jaar tijd tot 34 procent. Popups, full screen ads en dat soort advertenties waren goed voor 10 procent van de bestedingen. Igor Beuker, directeur van het IAB, is zeer tevreden met deze groei en verwacht in 2005 wederom een flinke groei van de online advertising bestedingen. Eerder deze maand kwam het IAB al met cijfers over het laatste kwartaal van 2004. In het vierde kwartaal hebben bedrijven 19,8 miljoen euro aan online advertenties uitgegeven, een stijging van 56 procent met dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers van het IAB zijn afkomstig van ongeveer 1500 websites van de grootste internetbedrijven waaronder MSN, Lycos, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, IDG Communications, Wegener Multimedia en BBC Media en de Reclame Bank.