In de eerste drie maanden van dit jaar spendeerden internetters in totaal 17 miljard dollar op Amerikaanse e-commerce-sites. Dit blijkt uit onderzoek van ComScore, dat gebaseerd is op het online koopgedrag van maar liefst 1,5 miljoen surfers die het panel van ComScore zitten.

Deze 17 miljard dollar is een stijging van 48 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2001 en een stijging van 8 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van het vorig jaar. De grootste winst wordt bij de online reisbureaus geboekt: stijgingen van respectievelijk 87 en 39 procent.

De reissector is hiermee goed voor een aandeel van maar liefst 41 procent van de totale online uitgaven van consumenten, oftewel 6,9 miljard dollar. Volgens ComScore is de opgaande lijn van vóór 11 september weer opgepikt. Het vierde kwartaal was voor de gehele reisbranche rampzalig.

Percentueel gezien werd de grootste winst geboekt door de categorie sport en fitness: een plus van 145 procent in vergelijking met vorig jaar. Een omzet van 258 miljoen dollar zinkt echter in het niets vergeleken bij die van de online reisbranche.

Negatieve uitschieters zijn software en boeken. Hiervan werden er via het internet in vergelijking met vorig jaar minder verkocht, volgens de berekeningen van ComScore.