Door de online shopper naar de winkel te lokken, kunnen retailers meer omzet halen. Zij kunnen dan bij het afhalen van online bestelde producten namelijk extra producten en diensten aanbieden. Dat zegt ABN Amro, dat een onderzoek heeft gedaan naar het online en offline shoppen naar elektronicaproducten. Retailketens die het niet voor elkaar krijgen webshop en fysieke winkels met elkaar te integreren, krijgen het moeilijk, voorspelt de bank.

ABN Amro doet regelmatig marktonderzoek in de retailbranche en is met een nieuw rapport gekomen. Ditmaal beschrijft de bank het aankoopgedrag van consumenten, onder meer in de elektronicabranche. Daaruit komt naar voren dat in 2015 nog maar 8 procent van de consument zijn elektronica alleen maar in de winkel koopt. Maar ook het aantal mensen dat alleen maar online shopt, neemt iets af. ABN Amro zegt dat alle verkoopkanalen zullen versmelten.

Elektronicabranche loopt ver vooruit

De elektronicabranche loopt hierin ver vooruit op de andere retailsoorten. De volgende trend is dat de zogeheten 'shop in shop' niet alleen in de fysieke winkel zal voorkomen, maar ook online.

Daarmee krijgt een fabrikant als HP of Acer een eigen plaats in de webshop én in de fysieke winkel, om zo tegen lagere prijzen zijn spullen te verkopen. Er wordt immers niet meer op eigen rekening en risico voorraad gehouden. Daarnaast krijgen de leveranciers de kans een veel breder assortiment aan te bieden via de retailer.

“Vooral de slow movers (in de regel producten met hogere marges) kunnen dan via de retailer worden verkocht", schrijft ABN Amro. “Uiteindelijk zal deze nieuwe methode er wellicht voor kunnen zorgen dat de prijserosie in deze sector iets geremd kan worden."

Afhalen wordt belangrijke optie

Volgens de bank wordt het afhalen in de winkel van online bestelde artikelen “sowieso" een van de belangrijkste opties voor de klant. De retailer kan dan lage online prijzen geven, maar krijgt de klant wel in de fysieke winkel, “waar hij de klant kan voorzien van extra producten en diensten", zo voorspelt ABN Amro.

Maar, zo waarschuwt de bank wel, dan moet het afhalen niet worden gezien als alleen maar afhalen. In plaats van een logistiek proces moet dat een “toegevoegde waarde traject" zijn. De beste mensen moeten achter de servicebalie worden gezet om de extra omzet binnen te halen.