De markt voor online consumentenbestedingen blijft voorlopig doorgroeien. In de tweede helft van 2004 werd in totaal 903 miljoen euro online omgezet, een groei van 16 procent ten opzichte van de eerste helft van het vorig jaar. Dit blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De markt voor online verkopen groeit hiermee nog steeds `substantieel harder' dan de reguliere detailhandelverkopen, zo stelt de brancheorganisatie. Het aandeel van e-commerce in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet stijgt hierdoor van 1,6 procent naar 2,1 procent. Niet alleen de totale omzet steeg, ook het aantal online kopers. Dit steeg met 16 procent tot vier miljoen. De stijging in de markt wordt echter met name veroorzaakt door een stijging in het gemiddeld bestede bedrag per online koper. Werd in 2003 nog gemiddeld 364 euro uitgegeven, in 2004 steeg dit tot 424 euro. Dit komt zowel door hogere aankoopbedragen als door de gestegen frequentie van de aankopen.

Reizen

Volgens Blauw zal de markt voor online verkopen nog wel even stevig doorgroeien. Belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de sterke stijging van breedbandgebruik in Nederland, het toenemende online aanbod van producten en diensten en het stijgende vertrouwen in winkelen via internet. Ook de sterke stijging van het online boeken van reizen is volgens de onderzoekers van zeer groot belang in dit proces. De omzet uit online reizen bedraagt inmiddels 740 miljoen euro, wat neerkomt op bijna de helft van de totale online thuiswinkelmarkt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, voegt daaraan toe dat internetwinkelen voor velen `cool' is. "Naast belastingen en voetballen zijn internetaankopen een van de onderwerpen op feestjes en partijen", zo weet de directeur.