Dit staat in een maandag verschenen rapport van EDR Credit Services. Online thuiswinkels maken in beperkte mate gebruik van een gestructureerd acceptatiebeleid. Bij veel bedrijven is vooraf betaling vereist, om risico op wanbetalingen uit te sluiten. Dit beleid blijkt echter veel potentiële klanten af te schrikken.

Het blijkt dat 98 procent van de online thuiswinkels vorderingen afschrijft als het bedrag door financiële redenen niet op de debiteur te verhalen valt. Onnodig, aangezien na jaren de vordering alsnog te incasseren is, als de situatie van de debiteur verbeterd is. Het overgrote deel van de thuiswinkels is van deze regeling niet op de hoogte.

De meest voorkomende manieren om te betalen bij thuiswinkels zijn op dit moment Ideal, credit cards, rembours en vooruitbetaling. Volgens de directeur van EDR Credit Services, Robin Bodaan, zit de oplossing van het aanpakken van wanbetalers bijvoorbeeld in een geïntegreerde internetoplossing, waarbij wanbetalers 'realtime' worden gesignaleerd. Ook moet het aanbod van betalingsmogelijkheden aangepast worden aan het risicoprofiel van de klant.

Het onderzoek van EDR Credit Services is gehouden onder 68 webwinkels.