Traditioneel is de vrijdag na Thanksgiving, 'Black Friday', een van de drukste winkeldagen in de VS, omdat retailers dan hun koopjes voor de feestdagen aanbieden. En steeds vaker wordt er ook online uitgepakt. Supermarktketen Walmart zegt via de site Walmart.com dit jaar 40 procent meer te hebben verkocht.

In totaal werd op Thanksgiving Day voor 272 miljoen dollar en op Black Friday voor 531 miljoen dollar via internet gekocht, berekende comScore. Dit is een verhoging van respectievelijk 29 procent en 22 procent in vergelijking met vorig jaar.

Koopjesjagers

Videospelletjes zijn het meest verkocht via webwinkels. Verder was Microsofts Zune muziekspeler een populair verkoopartikel bij sites als PriceGrabber, eBay en Shopping.com. Prijsvergelijker PriceGrabber verwees bijna de helft meer door naar webwinkels, terwijl concurrent Shopping.com zelfs 61 procent meer koopjesjagers heeft doorverwezen.

Door de hoge bezoekersaantallen werkte eenderde van de 30 grootste e-commercesites aanzienlijk trager dan normaal, becijferde Keynote. Sites als Buy.com waren zelfs zo erg vertraagd dat veel klanten waarschijnlijk voortijdig zijn afgehaakt.

Cyber Monday

De webwinkels kijken alweer uit naar de verkoopcijfers van vandaag, want deze 'Cyber Monday' staat bekend als een van de drukste winkeldagen op internet. Dit jaar verwacht ComScore dat er voor zo'n 700 miljoen dollar zal worden uitgegeven. Walmart verwacht vandaag dan ook 7 miljoen bezoekers op zijn website.