Opmerkelijk genoeg blijft het grootste nadeel van de Zaanse grootgrutter in dergelijke gesprekken doorgaans onbesproken: het krankzinnige aanbod aan spaarsystemen. Albert Heijn behandelt zijn klanten als kleine kinderen: "Als je nu braaf je bonuskaart afgeeft, dan krijg je straks een snoepje."

Wat mij betreft gaat deze prehistorische vorm van klantenbinding vandaag nog op de helling. Waarom niet gewoon elk product voor een prijs verkopen die voor iedereen geldt? Bij de Aldi kan dat toch ook?

Het zou zo'n hoop gehannes schelen. Kneuzen die een halfuur nodig hebben om hun bonuskaart te pakken en gestresste yuppen die hun pasje (met sleutelbos) laten liggen, behoren voorgoed tot het verleden. De rijen voor de kassa's zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Tijd voor consumentenactie: laat je niet langer knechten door de zegeltjesmaffia. Zelf geef ik het goede voorbeeld. Voor mij geen bonuskaart, airmiles of kristalzegels. Dan maar een dief van mijn eigen portemonnee.

Jammer alleen dat mijn protest tot nu toe weinig navolging krijgt. Alleen toeristen lijken massaal gehoor te geven aan mijn oproep om de bonuskaart links te laten liggen.

Moest ik zelf ook maar eens doen, op vakantie gaan. Ik zit hier per slot van rekening al een halve internet-column vol te schrijven over de Albert Heijn. Als het nou nog over Max Foodmarket ging…

Goed, op reis dus. Wie online een vakantie boekt, komt al snel via een betaalde Google-link bij Hoteldiscount.com terecht. Ook hier blijkt weer eens dat de klant nog altijd geen koning is. Dat bij de op de website genoemde prijzen de BTW niet is inbegrepen, ontdek ik natuurlijk pas als ik mijn reservering al heb gemaakt. U ook een prettige dag verder.

Maar niet getreurd, want ik kan een deel van het geld terugkrijgen. Omdat ik met een creditcard van MasterCard betaal, heb ik namelijk recht op vijfentwintig dollar en omdat ik langer dan vijf dagen in het hotel blijf slapen, komt daar nog eens dertig dollar bovenop. Vijfenvijftig dollar, niet slecht toch? Internet op zijn best.

Maar niet heus. Die korting wordt namelijk niet automatisch teruggestort. Nee, je moet er weer wat voor doen. Zegeltjes plakken. Of in dit geval twee coupons (één voor de creditcardbetaling, één voor die vijf dagen) opsturen naar de Verenigde Staten. Vluchten is zinloos. De zegeltjesmaffia zit overal.

Samengevat: je boekt een hotel via internet en om de daaraan verbonden korting te bemachtigen moet je twee (!) coupons printen (!), invullen (!) en per slakkenpost (!) opsturen naar twee verschillende plaatsen (!) in Texas (!). Heb je dat allemaal gedaan, dan ontvang je maanden later (?) een keer een cheque die je bij de bank (weer in de rij staan!) moet gaan omwisselen. De ultieme AH-Erlebnis zeg maar.

Soms denk ik dat al die moderne technologie alleen voor volstrekt nutteloze toepassingen wordt aangewend. We leven in een tijd dat je een cd in dertien seconden van Amsterdam naar Alaska kunt sturen. Maar een geld-terug-actie netjes via internet afhandelen, ho maar.

Kan Aldi niet een reiswinkel op internet starten