De kwestie over het ongevraagd verspreiden van de Telefoongids wordt steeds verder op de spits gedreven. Het concern heeft een advocaat in de arm genomen die eist dat Alexander Klöpping de site SterfTelefoongidsSterf.nl offline haalt. Het domein pleegt merkinbreuk en is onrechtmatig omdat de Telefoongids er ernstige reputatieschade door lijdt, aldus het bedrijf in een dreigbrief aan Klöpping.

Overbodige dode bomenfabriek

Klöpping heeft de 'sterf-site opgetuigd als ludiek protest tegen het ongevraagd verspreiden van de Telefoongids, in zijn ogen achterhaalde en overbodige kilo's dode bomen. Er staat geen content op de site, hij linkt alleen door naar de afmeldpagina van de Telefoongids. De gids zou goed zijn voor een half procent van het totale papierverbruik in Nederland.

De Telefoongids (DTG) doet namelijk de gids in principe bij iedereen door de bus, ook als er NEE/NEE op de brievenbus staat. Klöpping eist dat de Telefoongids helemaal opt-in wordt, tot die tijd blijft SterfTelefoongidsSterf.nl in de lucht.

DTG beraadt zich op stappen

DTG beraadt zich nog op verdere stappen, zegt de woordvoerster tegenover Webwereld. Het zal in geen geval in gaan op de eis van Klöpping.

Het bedrijf zegt al wel proeven in Den Haag en Amsterdam te doen met een alternatieve verspreidingswijze: NEE/NEE brievenbussen krijgen eerst een kaartje door de bus of ze de Telefoongids willen ontvangen. Wordt daar niet op gereageerd, dan krijgt die woning geen gids meer in de bus. De Telefoongids zal de resultaten van deze proeven overigens niet bekend maken, meldt de zegsvrouw. Ze benadrukt dat de Telefoongids en de Gouden Gids niet de status van reclamefolder hebben.