De oorzaak is een gebrekkige implementatie van Windows Mobile 5.0. Kopers van Dell pocket-pc's voelen zich massaal door de computerfabrikant in de kou gezet. Ondanks herhaalde verzoeken en vele telefoontjes met de Dell-helpdesk, zijn de problemen nog altijd niet opgelost. Steven McCauley, een van de gefrustreerde Axim-bezitters, is inmiddels een online petitie begonnen om Dell te bewegen de problemen nu eindelijk op te lossen.

De problemen die de gebruikers hebben zijn ondermeer het niet kunnen communiceren via Bluetooth, excessief energieverbruik zodra een geheugenkaart wordt gebruikt, het iedere paar minuten spontaan inschakelen, en het geheel niet of slechts met één desktop-computer kunnen synchroniseren van de gegevens op de Axim. Getroffen zijn juist de topmodellen in de Axim serie, de X50, X50v, X51 en X51v.

Volgens McCauley worden de problemen veroorzaak door de slechte implementatie van Windows Mobile 5.0. Deze nieuwste versie van Microsoft's besturingssysteem voor draagbare apparaten is door Dell op maat gemaakt voor zijn eigen apparaten. De kwaliteit van de Windows Mobile ROM voor de Axim's is echter naar de mening van de gebruikers zo slecht, dat deze normaal dagelijks gebruik van hun pocket-pc belemmert.

Downgrade

Dell doet volgens de gebruikers te weinig om hen te helpen. Tot zover bracht de computerleverancier alleen een programma uit waarmee de upgrade naar Windows Mobile 5.0 ongedaan gemaakt kan worden. Voor kopers van de upgrade en zeker voor gebruikers die Windows Mobile 5.0 voorgeïnstalleerd op hun pocket-pc kregen, een weinig verheffende oplossing.

Een door Dell toegezegde reactie is tot heden uitgebleven.