KPN Telecom repte in haar aankondiging met geen woord over deze extra kosten. Het telecomconcern noemde alleen het bedrag dat de abonnee kwijt is bij het afluisteren van een bericht. Dat is – afhankelijk van het abonnement – minimaal 2 cent per minuut bij een starttarief van 10 cent.

Nu de dienst niet langer meer gratis is, moet echter ook betaald worden voor het doorschakelen. De voicemaildienst van KPN is feitelijk niets anders dan het doorschakelen van het abonneenummer naar het nummer 0842 - 333. De inspreker betaalt dus de gewone gesprekskosten, en de ontvanger betaalt tegelijkertijd het lokale tarief voor het doorschakelen naar 0842 - 333. Bij thuiskomst betaalt hij vervolgens nogmaals voor het afluisteren van het bericht. In het voor de KPN meest gunstige geval belt hij de inspreker nog eens op. Vier maal kassa dus.

Woordvoerder Walter Samuels van KPN geeft toe dat er twee keer betaald moet worden voor de dienst, nu het nummer niet meer gratis is.

<I>update vrijdag 11 mei 13.36</I>

Woordvoerder Walter Samuels van KPN ontkent vrijdag dat er sprake is van dubbel betalen. Voor het feit dat een gesprek wordt doorgeschakeld zou niet extra hoeven te worden betaald, zo benadrukt Samuels.