Op de site vinden ontwikkelaars tools om toepassingen voor MySpace te maken. Het Developer Platform bevat verder documentatie, voorbeeldcode, een blog en forums.

Veilig

Tot begin maart krijgen ontwikkelaars de tijd om de MySpace-tools te leren kennen en applicaties te testen. Daarna kunnen leden de nieuwe toepassingen installeren. Kyle Brinkman van het MySpace ontwikkelplatform noemt de site een 'zandbak-omgeving', "waar consumenten de nieuwe toepassingen nog niet kunnen zien".

Voordat leden de toepassingen echt kunnen gebruiken, zal worden getest of zij veilig zijn. Voor de toepassingen mogen ontwikkelaars gegevens van MySpace-profielen gebruiken, maar zij moeten zich daarbij houden aan de privacyregels die ook voor leden gelden.

Aantrekkelijker

Met de ontwikkelaarssite wil MySpace de grote concurrent Facebook bijhouden. Dit bedrijf liet al vanaf mei 2007 ontwikkelaars toe tot zijn platform. En met groot succes, want sindsdien zijn er meer dan 14.000 toepassingen ontwikkeld voor de site, die daardoor aantrekkelijker is geworden.

Naast ontwikkelplatforms van afzonderlijke sites is Google eind vorig jaar begonnen met het OpenSocial-project, dat in een set API's voor sociale netwerksites voorziet. Hiermee gebouwde toepassingen kunnen voor verschillende sociale netwerksites worden gebruikt.

Advertenties

Ontwikkelaars kunnen geld verdienen aan hun toepassingen door advertenties te plaatsen. Dat mag straks gebeuren op de 'canvas'-pagina's, waar MySpace-leden de nieuwe applicaties beheren. Volgens Kyle Brinkman van MySpace mogen zij de advertentie-inkomsten hiervan volledig houden. Ontwikkelaars kunnen zelf adverteerders zoeken, mits deze bijvoorbeeld geen reclame maken voor pornografie, of gebruikmaken van twee nieuwe advertentiediensten van MySpace, genaamd HyperTargeting en SelfServe.

Met OpenSocial API's inclusief MySpace uitbreidingen kunnen ontwikkelaars toepassingen in JavaScript en HTML maken. Daarnaast kunnen zij Flash-toepassingen ontwikkelen met ActionScript of Representational State Transfer (REST) API's inzetten voor software waarvoor server-to-server (S2S)-verbindingen nodig zijn.