Google zegt op zoek te zijn naar nieuwe markten die het bedrijf miljarden omzet moeten opleveren. Onder meer worden nieuwe producten ontwikkeld voor de mobiele markt en voor social media. Maar op dit moment levert dat alleen maar extra kosten op. Zo blijkt uit de kwartaalcijfers. Beleggers reageerden niet blij en dumpten massaal hun aandelen.

Die negatieve stemming komt vooral doordat Larry Page, een van de oprichters van het bedrijf en sinds kort de algemeen directeur, naar verwachting doorgaat met het uitgeven van veel geld aan productontwikkeling. De omzetten stijgen weliswaar flink, maar de bijna 3 miljard aan kosten frustreert de winstmarge, vinden analisten. Tijdens een telefonische conferentie met analisten en journalisten weigerde Page in te gaan op groeimogelijkheden en innovatie, schrijft persbureau Reuters. Hij verdween binnen een paar minuten van de lijn.

Bezem door bureaucratie

Page heeft in de afgelopen weken juist veel goodwill gekweekt door de bezem te halen door Google’s bureaucratie. Hij kondigde aan weer terug te willen naar het klimaat van de eerste jaren van het bedrijf, toen vrijheid en innovatie de boventoon voerde, Maar veel duidelijker is het sindsdien voor buitenstaanders niet meer geworden.

Nu de groei in de kosten groter is dan die van de omzet, maken analiste zich zorgen. De kosten stegen in een jaar tijd met een miljard dollar, onder meer door het aanemen van bijna tweeduizend extra personeelsleden in drie maanden tijd. Daar komen dit jaar mogelijk nog vierduizend man bij. Ook is inmiddels een salarisverhoging van 10 procent doorgevoerd voor al het personeel.

Druk van de concurrentie

Die salarisverhoging is onder druk van de concurrentie doorgevoerd. Veel personeelsleden dreigen naar Facebook, Twitter of andere hippe bedrijven in Silicon Valley te gaan. In de technologiesector in Californië is een ware jacht gaande op goed personeel en dat betaalt zich letterlijk uit. Google moet daarin alle zeilen bijzetten en dat kost veel geld.

De zorgen over de ras stijgende kosten overschaduwde een beetje de sterke groei in netto omzet van 29 procent naar 6,54 miljard dollar. Er werd vooral verdiend aan zoekadvertenties, mobiele advertenties en videoadvertenties op YouTube. De winst kwam op 2,3 miljard dollar, eveneens een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar (1,96 miljard dollar), maar minder dan analisten hadden verwacht.