AOL introduceerde zijn AIM Enterprise Gateway eind 2002. Destijds was er volgens het bedrijf vraag van it-managers naar een controlemiddel om instant messaging (im) conversaties te kunnen beheren. Nu, nog geen twee jaar later, verwijst AOL zakelijke klanten door naar een soortgelijk product van IMlogic. Eind vorige week maakte Yahoo ook al bekend zijn zakelijke im-product niet te willen continueren. De reden van de twee bedrijven is hetzelfde: ze zijn zeker geïnteresseerd in de zakelijke markt maar richten zich liever op de im-dienstverlening. Wereldwijd maken miljoenen consumenten en werknemers gebruik van de im-diensten van fabrikanten als Yahoo, AOL en Microsoft. Toen deze directe vorm van communicatie ook in het bedrijfsleven in zwang raakte, ontstond er vraag naar gatewaysoftware om het im-verkeer te monitoren en beheren. Het Amerikaanse bedrijf FaceTime Communications, een belangrijke speler in de markt voor im-toegangsoftware, heeft hierop in opdracht van AOL de AIM Enterprise Gateway ontwikkeld. Na verloop van tijd bleek echter dat het voor AOL niet commercieel aantrekkelijk was om dergelijke software zelf te ontwikkelen en onderhouden. Samenwerking met bestaande leveranciers was veel aantrekkelijker, constateert het bedrijf. Om bestaande klanten tegemoet te komen heeft AOL een deal gesloten met im-concurrent Imlogic. Bedrijven kunnen bij dit bedrijf terecht voor hun im-benodigdheden, waaronder onder andere een gratis licentie voor IMLogics gateway en de bijbehorende migratiediensten.