Volgens het in peer-to-peer technologie gespecialiseerde onderzoeksbureau Webnoize gaat het razendsnel met de populariteit van FastTrack, de Nederlandse maker van KaZaA. De technologie van FastTrack zal naar verwachting in september door meer dan 1 miljoen mensen tegelijk worden gebruikt. Ter vergelijking: Napster had in zijn hoogtijdagen 1,57 miljoen gelijktijdige gebruikers. Iedere maand verdubbelt het aantal gebruikers van FastTrack dat op één bepaald moment is ingelogd. In juni waren het er nog gemiddeld 200.000 (waarbij in totaal 370 miljoen bestanden werden gedownload), deze maand zijn dat er al ruim 400.000. Hiermee is FastTrack volgens Webnoize al twee keer zo populair als Napster, en zelfs negen keer zo populair als Gnutella. FastTrack is vooral bekend om haar programma KaZaA. Het bedrijf ziet deze software echter als een demo om te kunnen laten zien waartoe de technologie in staat is. Het belangrijkste voor FastTrack is om haar techniek in licentie te verkopen, zo zegt CEO Niklas Zennström. Dat doet het bedrijf al aan MusicCity en Grokster.com. "We zien onszelf niet als de nieuwe Napster, maar als de technologie achter de nieuwe Napster", aldus Zennström.

Nu nog geheel gratis

In tegenstelling tot Napster kunnen er via FastTrack nu nog gratis alle soorten bestanden (behalve muziek ook film, plaatjes en documenten) worden gedownload waarop copyrights berusten. Dat is mede de reden van de grote populariteit. Een andere is de gebruiksvriendelijkheid. Het downloadfeest van KaZaA zal echter niet lang meer duren. Vanaf het begin heeft FastTrack benadrukt dat het afspraken wil maken met de verschillende rechthebbende organisaties. De gesprekken met auteursrechtorganisatie Buma/Stemra zijn inmiddels in een afrondend stadium, zo stellen beide partijen. Inzet is dat de rechthebbenden vergoed zullen worden. Vanzelfsprekend houdt dit een wijziging in voor KaZaA, stelt Zennström. Er blijft een gratis dienst bestaan, maar deze krijgt de nodige beperkingen. Hierbij kan gedacht worden aan de mogelijkheid de muziek alleen te streamen, en niet langer te downloaden.

Betaald model

Daarnaast komt er echter ook een betaald abonneemodel. Hiermee zal FastTrack moeten zien te concurreren met onder meer MusicNet (het initiatief van EMI, AOL Time Warner en Bertelsmann, in samenwerking met onder meer Real Networks en ook Napster) en PressPlay van Sony en Universal. FastTrack-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm spreekt van een `wereldwijde primeur' als de gesprekken met Buma/Stemra zijn afgerond. Het gaat hierbij om een wereldwijde licentie van muziek. Alberdingk Thijm hoopt dat hierna andere organisaties ook over de brug zullen komen. Want met de afspraken met Buma/Stemra is FastTrack er nog niet. Zo is het bedrijf ook in onderhandeling met de Sena, de organisatie van uitvoerende kunstenaars. Verder zullen er ook deals moeten worden gesloten met de film-industrie. Maar allereerst probeert FastTrack de muziekwereld aan haar zijde te krijgen. "De rest zal dan volgen. Ik hoop op een sneeuwbaleffect", zo zegt de advocaat.