Nadat Apple maandag aankondigde drm-vrije muziek te gaan verkopen, heeft Microsoft laten weten dezelfde plannen te hebben. Marketingdirecteur Jason Reindorp van Zune verklaarde dit tegenover Cnet. Eerder verkondigde Microsoft nog dat de afschaffing van de kopie├źrbeveiliging onverantwoord was omdat deze nodig is voor abonnementen op muziekdiensten.

Volgens Reindorp geeft Microsoft al langer aan dat het zich bewust is van de behoefte van consumenten aan onbeveiligde muziek. Volgens de marketingdirecteur is er nog geen tijdpad bekend voor de toevoeging van drm-vrije muziek aan de online winkel.

Gedwongen innovatie

Reindorp is verder van mening dat Apple's stap om onbeveiligde muziek van EMI te gaan verkopen, een belangrijke verschuiving in de concurrentiestrijd rond digitale muziek kan veroorzaken. "De strijd zou daardoor meer tussen verschillende mp3-spelers enerzijds en verschillende muziekdiensten anderzijds kunnen gaan. De diensten worden daardoor gedwongen te innoveren", aldus Reindorp tegenover Cnet.

Microsoft lanceert binnenkort een tweede advertentiecampagne voor de Zune. Deze zal zich meer richten op de functies waarmee de mp3-speler zich onderscheidt van met name Apple's Ipod, zoals ondersteuning van abonnementsdiensten en een ingebouwde radio. Het marktaandeel van de Zune is de afgelopen maand gedaald van 9,9 procent in februari naar 8,8 procent. Daarmee bezit de Zune nog wel de tweede plaats.

Voordelige Zune

Overigens meldt Engadget dat Microsoft het abonneemodel voor muziekdiensten onder de loep neemt. Reindorp vergeleek het abonnement onder andere met mobiele telefonie-abonnementen waarbij je de gsm 'bijna gratis krijgt'. Dit zou volgens de ict-site een hint kunnen zijn dat de Zune ook voor weinig geld beschikbaar komt in combinatie met een abonnement op een muziekdienst.