Het bedrijf hoopt hiermee een stap te zetten richting een internetcultuur waarin gebruikers niet tientallen verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden hoeven te onthouden voor verschillende websites.

Google maakt hiervoor gebruik van OpenID, een idee dat werd bedacht door Brad Fitzpatrick en waarvan eind vorig jaar alweer versie 2.0 werd gelanceerd. OpenID is een gedecentraliseerd authenticatiemechanisme waarmee het op den duur mogelijk moet worden om op alle websites in te loggen met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

In het bericht op de officiële blog van Google, waar de nieuwe mogelijkheid wordt aangekondigd, maakt het bedrijf bekend dat Zoho.com, aanbieder van online programma's, al gebruik maakt van de inlogmethode van Google.

Één inlog voor het hele web

Raju Vegesna van Zoho: 'We bieden onze gebruikers vanaf nu de mogelijkheid om in te loggen bij Zoho met hun Google Account, zodat zij niet verplicht zijn om nóg een gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken.' Zoho toonde zich al eerder een voorstander van OpenID door gebruikers de mogelijkheid te geven in te loggen met hun Yahoo-account.

Het aanmelden werkt vrij eenvoudig. Gebruikers kunnen op de site van Zoho kiezen of zij een nieuw account willen maken of dat zij willen inloggen met hun Google-account (of Yahoo). Vervolgens wordt er een pagina van Google geopend waarop het gebruik van de accountgegevens bevestigd moet worden en waar aangegeven kan worden of die accountgegevens opgeslagen mogen worden om sneller in te kunnen loggen. Daarna is de gebruiker aangemeld.

Bron: ComputerTotaal.nl