De in Nederland populaire mobiele berichtendienst WhatsApp gaat ook voor iPhone-gebruikers een klein bedrag per jaar kosten. Tot vandaag kostte de iOS-app eenmalig 89 eurocent, maar dat aanschafbedrag verdwijnt. De app kost voortaan 89 eurocent per jaar, waarbij de teller na het eerste jaar gebruik gaat lopen.

Eén verdienmodel

WhatsApp kende al eenzelfde verdienmodel op de overige mobiele platforms Android, Windows Phone en BlackBerry. Op Android kunnen gebruikers een kleine korting krijgen wanneer zij een 3 of 5-jarig abonnement vooruit betalen. De berichtendienst blijft ook in de toekomst gevrijwaard van advertenties.

De omschakeling op iOS is eerder dit jaar aangekondigd door WhatsApp-CEO Jan Koum. "Ons verdienmodel is simpel. Een dollar per jaar. Als we daarnaast meer gaan doen, staat dat alleen maar in de weg (…) We willen een geweldig product en een geweldige gebruikerservaring ”, sprak Koum op de All Things D-conferentie in april.

Tegenstander van mobiele advertenties

De jaarlijkse bijdrage houdt de berichtendienst advertentievrij, verklaarde de CEO destijds. “Wij zijn in beginsel tegen advertenties. Daar zijn we trots op. Wie houdt er van advertenties? We worden gebombardeerd met advertenties in ons dagelijks leven en wij voelen aan dat smartphones daar niet het platform voor zijn."

WhatsApp bestaat sinds 2009 en kent wereldwijd meer dan 250 miljoen actieve gebruikers. Het aantal Nederlandse gebruikers passeerde vorig jaar de grens van 4 miljoen. De afgelopen jaren kannibaliseerde de berichtendienst het gebruik van SMS aanzienlijk. Op het hoogtepunt van WhatsApp zijn er 27 miljard berichten verstuurd op één dag.