Sony BMG Music Entertainment treft de laatste voorbereidingen om in ieder geval delen van haar muziekportfolio zonder digitale kopieerbeveiliging te gaan aanbieden. Dat meldt Business Week op basis van 'ingewijde bronnen'.

Einde van een tijdperk

Details of een officiële bevestiging ontbreken nog, maar worden de 'komende weken verwacht', zo schrijft Business Week. Het besluit van Sony BMG markeert volgens de uitgave 'het einde van een historisch tijdperk in de digitale muziek'. De muziekmaatschappij, een joint-venture van Sony en Bertelsmann, is de laatste van de grootste vier labels die drm-vrije muziekbestanden omarmt. Recentelijk ging Warner overstag, en eerder vorig jaar waren al Universal en EMI begonnen met 'drm-vrije experimenten'.

De motivatie om drm vaarwel te zeggen is tweeledig. Ten eerste is het afgelopen jaar ook bij de muziekmaatschappijen het besef doorgedrongen dat kopieerbeveiliging vaak meer kwaad dan goed doet voor de muziekmarkt en de consument. 'Drm straft de onschuldige meer dan de piraat', zo vat analist Rob Enderle het samen.

Ten tweede hebben de muzieklabels, mede door drm, eerder controle op hun content verloren dan gewonnen, ten faveure van techbedrijven als Apple en Microsoft, die de drm-formaten ontwikkelen. Onbeschermde mp3's bieden de labels letterlijk en figuurlijk de vrijheid hun muziek op alternatieve manieren aan de man te brengen, via promoties, sociale netwerken en andere downloadwinkels dan het dominante iTunes. De snelle opkomst van de Amazon's muziekwinkel is daar voorbeeld van.

'Apple moet wma ondersteunen'

Overigens is en blijft de iTunes Store, die sinds mei 2007 ook drm-vrije muziek aanbiedt, zeer dominant. Vooral in combinatie met de iPod. En dat is aanleiding voor de zoveelste antitrust-rechtszaak tegen Apple. Information Week schrijft dat advocaten op 31 december bij de rechtbank van San Jose, Californië, een aanklacht tegen Apple hebben ingediend wegens 'het monopoliseren van de online muziekmarkt'.

'Apple heeft in haar producten onnodige en onrechtvaardige technologische beperkingen opgeworpen en daarmee de keuzevrijheid voor de consument en de weinige marktconcurrentie die er was geminimaliseerd', zo staat te lezen in de aanklacht.

Pikant detail: volgens de eisers heeft Apple de hardware van de iPod bewust zó ontworpen dat het incompatibel is met het audioformaat van Microsoft, Windows Media Audio (wma). Daarmee is het besturingssysteem van de iPod volgens de klagers 'crippleware', omdat het wma, dat breed is geaccepteerd, niet ondersteunt.