Speurders zag in 1922 als rubriek binnen de Telegraaf het licht. Daarmee is Speurders naar eigen zeggen het oudste nog bestaande initiatief is op het gebied van adverteren voor en door particulieren. De online versie zag uiteraard vele jaren later het licht.

In de afgelopen 83 jaar werd voor maar liefst 17,7 miljard euro aan goederen verhandeld, via de rubriek. Hiervan ging het afgelopen jaar 1,8 miljard via de online variant. Concurrent Marktplaats verklaarde eerder dat via deze site in één jaar voor 2 miljard euro werd verhandeld. Directeur Diele sprak onlangs tegenover Webwereld van een complete verborgen economie.

De historie van Speurders is rijk aan anekdotes, zo stellen de makers. Zo communiceerden in 1983 de ontvoerders van Freddy Heineken via Speurders advertenties met de politie. Achteraf bleek dat de boodschap: 'Het weiland is groen voor de haas' voor de ontvoerders het teken was dat het losgeld klaar lag.

Om de verjaardag van Speurders luister bij te zetten is het vanaf deze week mogelijk om eenvoudig een online advertentie door te plaatsen naar de papieren krant. Iedereen kan hierbij voor vijf euro zijn gratis online advertentie ook in de krant publiceren.

Momenteel heeft de site op maandbasis 4 miljoen bezoekers, tegen 5,5 miljoen unieke bezoekers bij Marktplaats.