Samen met technologiepartners IBM, i2 Technologies en maker van e-commercesoftware Ariba gaat Volkswagen een digitale marktplaats voor auto-onderdelen opzetten. Het is de bedoeling dat in 2001 alle 6000 toeleveranciers toegang hebben tot het VW-netwerk. Net als Ford, General Motors en Daimler Chrysler – die onlangs een vergelijkbaar initiatief startten – denkt VW veel geld te kunnen besparen door via het net zaken te doen met haar leveranciers. Experts berekenen dat de kostenbesparingen kunnen oplopen tot 1000 dollar per auto. Vorig jaar gaf VW 100 miljard mark uit aan onderdelen. Analisten vragen zich af waarom VW – de grootste autofabrikant in Europa – niet gewoon meedoet met Ford, GM en Daimler Chrysler, de drie grootste autofabrikanten ter wereld. Een uitnodiging van deze drie lag immers al een tijdje op de deurmat van de Duitsers. Waarschijnlijk wil VW met haar eigen online marktplaats een duidelijk signaal afgeven, denken sommigen. Europese automakers zijn bang dat ze worden overgenomen door hun Amerikaanse collega's – zoals onlangs gedeeltelijk met Fiat is gebeurd - en Volkswagen wil hoe dan ook onafhankelijk blijven. Elke autofabrikant mag van VW toetreden tot haar e-market. Nog geen fabriek heeft echter toegezegd dit te gaan doen. Fiat en Renault zullen naar alle waarschijnlijkheid meedoen met de Amerikanen.Eerdere relevante berichten: Grote automakers combineren krachten op internet (28 februari 2000) SAP wil met DaimlerChrysler de online handelsmarkt op (02 maart 2000)