Een nieuwe aanklacht tegen het verdienmodel van gratis e-maildiensten. Ditmaal is het Yahoo dat een collectieve rechtszaak (‘class action’) te wachten staat. Volgens de aanklacht heeft de e-mailprovider de mails tussen gebruikers en niet-gebruikers ongevraagd gescand. Deze informatie werd vervolgens gebruikt voor het op maat maken van advertenties.

De aanklacht, ingediend door Brian Pincus, kan niet los worden gezien van de rechtszaak die in november 2010 is gestart tegen Google. Dat verdedigt nu al twee jaar lang hetzelfde verdienmodel van Gmail. Volgens Google moeten gebruikers - ook zonder Gmail-account - er vanuit gaan dat hun mails automatisch worden gescand bij het e-mailverkeer van en naar Gmail.

Koh: Google's zaak gaat door

Google verdedigde zijn advertentiebeleid eerder tegenover Webwereld. “Geen enkele persoon leest je e-mail of informatie van je Google Account om advertenties te laten zien of gerelateerde informatie. Een geautomatiseerde wiskundige bepaalt welke advertenties we tonen.”

Begin vorige maand probeerde Google op basis daarvan de aanklacht te laten verwerpen. De bekende rechter Lucy Koh in San Jose weigerde echter. Zij is van mening dat gebruikers hier vooraf expliciet toestemming voor moeten geven, zeker wanneer het gaat om gebruikers zonder Gmail-account. Reden voor twee inwoners van San Bruno in Californië, John Kevranian and Tammy Zapata, om nog geen week later Yahoo aan te klagen.

Pincus wil van Yahoo nu een schadevergoeding van 5000 dollar per persoon wiens privacy is geschonden. Het gaat daarbij om gebruikers zonder Yahoo-account. Yahoo zelf wil tegenover The Washington Post niet reageren op lopende rechtszaken. Het bedrijf haalt volgens die krant driekwart van zijn omzet uit advertenties. Yahoo’s maildienst heeft wereldwijd ruim 275 miljoen gebruikers.