Zo zijn er veel Nederlanders actief in het Spread KDE-project, dat wordt aangekondigd als een vorm van 'guerrilla marketing'. De website speelt een sleutelrol bij het verspreiden van informatie. Uiteindelijk moeten er lokale ondersteuningsgroepen komen, die gebruikers lokken naar de KDE-desktop.

Dit betekent overigens niet dat het alleen oorlog is tussen de desktopontwikkelaars. Via het Free Desktop-project wordt wel intensief samengewerkt en ook hier zijn gezamenlijke marketinginitiatieven gestart. Zo is er een mailinglijst opgezet voor het gezamenlijk verdelen van promotie- en onderzoekstaken waar het belang wel gezamenlijk is.

"Duidelijk is dat beide desktops het erover eens zijn dat de echte concurrenten de grote commerciële desktops zijn', vertelt Martijn Klingers, een van de initiatiefnemers. "Elkaar de tent uit schoppen binnen de kleine Linux-markt is niet de goede oplossing."

Adamantix-marketing

Ook het Adamantix-project, dat werkt aan een beveiligde Linux-distributie, is ondertussen begonnen met het benaderen van de klanten. Om een overstap van Debian-Linux naar Adamantix eenvoudiger te maken is er een verzameling pakketten gemaakt die de overstap eenvoudiger maakt. Door een regel toe te voegen in een configuratiebestand kan een gebruiker overstappen.

Op dit moment worden er 150 pakketten ondersteund, maar aan uitbreiding wordt gewerkt. Projectleider Peter Busser belooft op verzoek andere software voorrang te geven. Wie eerst wil spelen met de distributie zonder een installatie uit te voeren kan nu ook gebruik maken van een Live-cd, waarbij ook de programmeertaal Scheme - die wordt gebruikt voor onder andere configuratieprogrammatuur - kan worden uitgetest.